JAPAN-QUEBEC:日本・ケベック情報

To Promote Japan-Quebec Relations by Posting Information about Quebec: カナダ・ケベック州の情報を発信して日本・ケベック関係を促進する

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What Japan Can Learn from Quebec: ケベックから日本が学ぶもlの

What Japan Can Learn from Quebec

現代ケベック講座の講義ノート:於明治大学(2012年1月17日)
Lecture Note in Modern Quebec Course at Meiji University (1/17/2012)

講師:宮尾尊弘(筑波大学名誉教授)
Speaker: Takahiro Miyao (Emeritus Professor, University of Tsukuba)
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ケベックから日本が学ぶもの
What Japan Can Learn from Quebec

歴史的な背景: ダイナミックな社会の変化
Historical background: dynamic social change

ケベック: 
伝統社会(カトリック)⇒「静かな革命」後の模索⇒社会経済の活性化
Quebec:
Traditional (Catholic) society ⇒ Soul-searching after the “Quiet Revolution” ⇒ Vigorous development of society and eonomy
日本
戦前・戦時中(軍国主義)⇒戦後社会経済の発展⇒社会経済の低迷
Japan:
Prewar & wartime militarism ⇒ Postwar socioeconomic development ⇒ Stagnation of society and economy

問1:この二つの社会の変化の違いはどこにあるのか
問2:日本はケベックの社会の変化とあり方から何を学ぶか
Q1: Why have the two societies differed from each other?
Q2: What can Japan learn from Quebec society and its change?
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1. 政治
1. Politics

ケベック
政府・首相のリーダーシップ
政治主導(リーダーシップ)による社会の変容
→ 文化・言語・教育政策、開かれた制度と政策の追求
ジャン・シャレ首相による「北部開発」(世代プロジェクト)
Quebec:
Leadership of the government and the premier
Social change by political leadership
→ Culture, language, education policies, toward more open institutions and policies
“Plan Nord” (generation project) by Premier Jean Charest
日本
経済主導の社会変化
政治による「後追い」の政策
Japan:
Social change led by economic development
“Follower’s policies” by politicians
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2. 経済
2. Economy

ケベック
政治主導の経済への影響
80年代までの低迷: アイデンティティと自信の確立を優先
90年以降の成長: 積極的な国際化と先端産業の推進
→ 2001-09: GDP 実質成長率13.4% (日本:実質3.0%)
Quebec:
Effects of political leadership on the economy
Stagnation until the 80s: Priority given to establishment of identity & self-confidence
Growth since the 90s: Promotion of globalization with frontier industries
→ 2001-09: GDP real growth rate 13.4% (Japan: real growth 3.0%)
日本
80年代までの成長: 国際貿易と産業高度化の推進
90年以降の低迷: 政治・政策の失敗と「失われた20年」
Japan:
Growth until the 80s: Promotion of int’l trade and industrial structural change
Stagnation since 1990: Political/policy failures and the “lost decades”
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3. 先端技術
3. Frontier technology

ケベック
グローバルな視点と人材中心の先端知識産業政策
→ 航空宇宙、情報、マルチメディア、ゲーム、医薬品、バイオ、環境
ITの広範な活用、デジタル・デバイドの克服
→ 政治・社会・文化分野への積極的な応用
Quebec:
Policies for frontier knowledge industries with human resources & global perspectives
→ Aerospace, information, multimedia, pharmaceutical, biotech, environment, etc.
Efforts to utilize IT widely and overcome digital divide
→ Active application of IT to political, social & cultural fields
日本
国内の大企業主導の既存技術産業政策
技術・産業の「ガラパゴス化」
Japan:
Policies for existing technology industries led by domestic big businesses
“Galapagos”-like development of Japan’s technologies and industries.
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4. 外交
4. Diplomacy

ケベック
州の積極的な経済「外交」
→ 自由貿易協定・NAFTAの推進役(他州の消極論を克服)
州としての海外広報戦略
→ 広報・文化外交の展開(「ケベック講座」支援など)
Quebec:
Active “economic diplomacy” by Quebec government
→ Promotion of FTA such as NAFTA (in contrast to other provinces)
Overseas PR strategy by Quebec government
→ Public/cultural diplomacy (ex; support for “Quebec course” at Meiji Univ.)
日本
自由貿易協定への消極的姿勢(意見対立)
対外的な広報政策の不十分さ
Japan:
Indecision (division in public opinions) over FTAs
Insufficient public relations diplomacy
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5.社会
5. Society

ケベック
「インター・カルチュラリズム」の模索
→ 独自の文化社会と異なる文化社会の「共生」追求
生活の質(QOL)・男女共同参画社会の推進
→ 寛大な育児休暇制度の制定と普及、事実婚の認定
Quebec:
Searching for “interculturalism”
→ “Coexistence” of Quebec’s unique culture and other cultures
Promotion of QOL, and gender equality in society
→ Generous maternity/childcare leave and common-law marriage system
日本
企業文化の硬直化、文化的格差の固定化
生活の質の低下、男女格差の拡大
Japan:
Rigidity in corporate culture and cultural differences in society
Declining QOL and increasing gender inequality
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6.文化・芸術
6. Culture/arts

ケベック
文化・芸術の戦略的推進
→ 現代舞台芸術(演劇・ダンス・サーカス)の国際展開の支援
アーティスト・クリエーターの優遇
→ アーティストの公的認定と優遇・支援体制の整備
Quebec:
Strategic promotion of culture/arts
→ International promotion of contemporary performing arts (drama, dance, circus, etc.)
Support for artists and creators
→ Public recognition of artists and public support programs
日本
現代文化芸術政策の戦略性の欠如(サブカルチャー化)
アーティスト・クリエーター冷遇とビジネス組織優先
Japan:
Lack of strategy for contemporary art promotion (resulting in “subculturalization”)
Disadvantages for artists and creators, controlled by business organizations
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7.言語
7. Language

ケベック
母国語(フランコフォーン)の維持と推進
→ アイデンティティとしての言語と国内外での推進活動
バイリンガリズム(英語その他の言語)の採用
→ カナダおよび国際社会の一員としての自覚
Quebec:
Maintenance and promotion of mother tongue (francophone)
→ Language as identity and its domestic and international promotion
Adoption of bilingualism (with English and other languages)
→ Self-recognition as a member of the Confederation and International community
日本
日本語教育の問題点(作文力・会話力・論理の衰退)
バイリンガル政策・教育の問題点(誤った二者択一論)
Japan:
Problems in Japanese language education (decline in skills in composition, conversation and logic)
Problems in bilingual policy/education (wrong alternative approach)
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ケベックから学ぶもの:結論
What to learn from Quebec: Conclusion

社会の推進力の違い: ケベックの活性化と日本の低迷
Difference in social dynamism: Quebec’s vitality and Japan’s stagnation

ケベック
目的:母国語(フランコフォーン)と独自文化の確立・維持・発展
→ 目的達成への制度・政策の展開(米国・欧州との関係強化)
Quebec:
Purpose: establishment, maintenance and development of its language (francophone) and unique culture
→ Adoption of institutions and policies to achieve this goal (by strengthening its relations with the US and Europe)
日本
目的:「経済成長による先進国の仲間入り」の達成と目的の喪失
→ 目的・価値の多様化および制度・政策についての意見対立
学ぶもの: リーダーシップによる目的・価値・制度・政策の再構築
Japan:
Purpose: Achievement of its goal “to join the advanced nations club by economic growth” and sense of loss in national purpose
→ Diversification of goals and values, and lack of consensus for institutional and policy changes
Lessons to learn from Quebec:
Reconstruction of values, institutions & policies by political leadership
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  1. 2012/02/21(火) 15:34:36|
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